Statut Akademii

Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Stowarzyszenie nosi nazwę Akademia Piłkarska „Sokół” Pyrzyce zwane dalej Akademią.

§ 2

Akademia posiada osobowość prawną i działa na postawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach ( Dz.U.z 2001 r. Nr79 , poz.855 ze zm.) oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie ( Dz.U.Nr 96 , poz. 873 ) oraz na podstawie niniejszego Statutu.

§ 3

Terenem działania Akademii jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej ze szczególnym naciskiem na miasto i powiat Pyrzyce. Siedziba Akademii i jego organów znajduje się w Pyrzycach.

§ 4

Akademia może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym profilu działania.

§ 5

Akademia może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

§ 6

Akademia może prowadzić działalność gospodarczą po zarejestrowaniu w rejestrze przedsiębiorców a dochód z działalności gospodarczej Akademii służyć będzie tylko do realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków .

§ 7

Działalność Akademii opiera się na społecznej pracy jej członków , może zatrudniać pracowników lub zlecać określone zadania innym podmiotom.

§ 8

Barwami Akademii są kolory zielony i czerwony . Akademia może używać odznak i pieczęci zgodnie z właściwymi przepisami.

§ 9

Stowarzyszenie powołuje się na czas nieokreślony.

Rozdział II

CELE AKADEMII I SPOSOBY DZIAŁANIA

§ 10

Celem Akademii jest :

1. Prowadzenie działalności sportowej wśród młodzieży i mieszkańców powiatu pyrzyckiego , ze szczególnym uwzględnieniem miasta i gminy Pyrzyce , a główną dyscypliną jest piłka nożna.

2. Stwarzanie właściwych warunków do uprawiania piłki nożnej oraz specjalistycznego szkolenia w tej dziedzinie oraz innych sportów ruchowych.

3. Propagowanie rozwoju postaw otwartości i tolerancji społecznej , oraz rywalizacji sportowej wg. zasad „Fair play” .

4. Organizowanie imprez charytatywnych i integracyjnych.

5. Stworzenie niezależnej platformy, wspólnej dla środowisk piłkarskich oraz wyczynowych sportowców oraz nawiązywanie trwałej współpracy ze środowiskami i instytucjami o podobnych celach.

6. Wspieranie młodych talentów piłkarskich i promocja młodych sportowców i ich osiągnięć .

7. Propagowanie czynnego uprawiania sportu jako sposobu na rozwój własnej osobowości oraz prowadzenie działalności edukacyjnej w tym zakresie podczas organizowanych wyjazdów .

8. Czynny udział w życiu kulturalnym , gospodarczym i społecznym na terenie swojego działania oraz podnoszenie poziomu kulturalnego , sportowego i edukacyjnego członków Akademii.

9. Prowadzenie działalności oświatowo-wychowawczej w kierunku zapobiegania patologiom społecznym takim jak alkoholizm czy narkomania, w środowiskach dziecięcych i młodzieżowych .

§ 11

Akademia realizuje swoje cele podejmując następujące działania:

1. Organizuje i prowadzi sekcje różnych dyscyplin sportowych z naciskiem na sekcję piłki nożnej w różnych grupach wiekowych dzieci począwszy od 3 roku życia wzwyż

2. Organizuje szkolenia sportowe , w tym otacza opieką zawodników oraz stwarza dogodne warunki do ich rozwoju w wybranej dyscyplinie

3. Dąży do zapewnienia wysokiego poziomu moralnego i intelektualnego zawodników i działaczy.

4. Organizuje różnego rodzaju własne zawody i imprezy sportowe oraz uczestniczy w tego typu imprezach organizowanych przez inne organizacje sportowe.

5. Propaguje rozwój kultury fizycznej i turystyki poprzez aktywne uczestniczenie w realizacji programów środowiskowych , gminnych i wojewódzkich ośrodków sportu i rekreacji .

6. Organizuje kursy , seminaria , sympozja oraz obozy szkoleniowe dla zawodników, działaczy i instruktorów.

7. Współdziała w zakresie rozwoju różnych dyscyplin sportu z naciskiem na piłkę nożną oraz innych form aktywnego wypoczynku z właściwymi instytucjami i organizacjami tak krajowymi jak i międzynarodowymi

8. Integruje lokalną społeczność na rzecz wspierania zainteresowań piłkarskich dzieci poprzez organizowanie naboru na terenie powiatu pyrzyckiego.

9. Występuje z wnioskami i opiniami do właściwych władz i urzędów w sprawach organizacji imprez , zlotów i zawodów wynikających z celów Akademii.

10. Podejmuje działania promujące młodych sportowców poprzez stworzenie im możliwości brania udziału w zawodach na terenie Polski jak i za granicą .

11. Prowadzi własną witrynę internetową jako środek informacji o działalności i życiu sportowym Akademii.

12. Opiniuje projekty dotyczące budowy jak i rozbudowy ośrodków i obiektów sportowych.

13. Nadaje odznaki i tytuły organizacyjne .

14.Podejmuje inne działania realizujące statutowe cele.

Rozdział III

CZŁONKOWIE – PRAWA I OBOWIĄZKI

§ 12

Akademia posiada Członków:

1. Zwyczajnych

2. Wspierających

3. Honorowych

§ 13

Członkiem Zwyczajnym może być każda osoba fizyczna , posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych , nie skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwa i nie pozbawiona praw publicznych , która złoży pisemną Deklarację Przyjęcia po uiszczeniu wpisowego . Przyjęcia nowych Członków Zwyczajnych dokonuje Zarząd uchwałą podjętą nie później niż w ciągu 30 dni od daty złożenia Deklaracji.

§ 14

Członkiem Wspierającym może zostać osoba fizyczna lub prawna deklarująca pomoc finansową , rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Akademii. Staje się Członkiem Wspierającym po złożeniu pisemnej deklaracji i na podstawie uchwały Zarządu nie później niż w ciągu 30 dni od daty złożenia deklaracji.

§ 15

Członkiem Honorowym może być osoba fizyczna , która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Akademii . Staje się Członkiem Honorowym po przyjęciu uchwały przez Walne Zebranie na wniosek Zarządu , albo co najmniej 1/3 członków Akademii.

§ 16

Członek Zwyczajny ma prawo :

1. Czynnego (wybierać) i biernego (być wybieranym) udziału w wyborach Władz Akademii.

2. Podejmowania inicjatyw , zgłaszania wniosków i głosowania na zebraniach Akademii.

3. Zgłaszania opinii , postulatów i wniosków dotyczących działalności Akademii.

4. Udziału w zebraniach , przedsięwzięciach i imprezach organizowanych przez Akademię.

5. Korzystanie z urządzeń Akademii .

§ 17

Członek Zwyczajny ma obowiązek :

1. Brania udziału w działalności Akademii i w realizacji jej celów.

2. Uczestniczenia w Walnych Zebraniach członków.

3. Przestrzegania regulaminu , Statutu i uchwał władz Akademii.

4. Wpłaty wpisowego i regularnego opłacania składek członkowskich.

5. Informowania Zarządu o każdej zmianie adresu korespondencyjnego i zmianie numeru telefonu kontaktowego

§ 18

Członkowie Wspierający i Honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego , mogą natomiast brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Akademii , poza tym posiadają takie same pozostałe prawa jak Członkowie Zwyczajni.

§ 19

Członek Wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanej pomocy i świadczeń oraz przestrzegania Statutu i uchwał władz Akademii

§ 20

Członek Honorowy i Wspierający zwolniony jest z opłaty wpisowej oraz ze składek członkowskich

§ 21

Członkostwo w Akademii ustaje na skutek :

1. Dobrowolnej pisemnej rezygnacji z przynależności do Akademii złożonej na ręce Zarządu.

2.Wykluczenia przez Zarząd z powodu :

a) nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek lub innych zobowiązań

dłużej niż przez 6 miesięcy

b) rażącego naruszenia zasad statutowych oraz nieprzestrzegania postanowień i

uchwał Władz Akademii

c) braku przejawów aktywnej działalności na rzecz Akademii

d) działania na szkodę Akademii.

3. Utraty praw publicznych na mocy prawomocnego wyroku Sądu.

4. Śmierci Członka lub utraty osobowości prawnej Członka Wspierającego.

§22

Zarząd Akademii jest zobowiązany zawiadomić członka o decyzji pozbawienia członkostwa w terminie 7 dni podając przyczyny swojej decyzji i wskazując na prawo odwołania się od niej do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od momentu otrzymania zawiadomienia. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu, a uchwała podjęta przez Walne Zebranie Członków jest ostateczna.

Rozdział IV

WŁADZE AKADEMII

§ 23

Władze Akademii wybierane są tylko spośród jej członków , podejmują samodzielne uchwały oraz są zobowiązane do składania wyborcom sprawozdania ze swej działalności.

§ 24

Władzami Akademii są :

1. Walne Zebranie Członków Akademii

2. Zarząd Akademii

3. Komisja Rewizyjna

§ 25

Kadencja wszystkich wybieralnych Władz Akademii trwa 2 lata , a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów

§ 26

Członkowie Władz Akademii pełnią funkcje społecznie , jednakże nie dłużej niż przez 3 kadencje.

§ 27

Jeżeli szczególne postanowienia Statutu nie stanowią inaczej , to uchwały wszystkich Organów zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym , przy czym dla ich ważności wymagana jest obecność co najmniej połowy członków , w drugim zaś terminie bez względu na ilość obecnych. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania.

§ 28

Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd raz na dwa lata jako Walne Zebranie sprawozdawczo – wyborcze , a raz w roku jako Walne Zebranie sprawozdawcze.

§ 29

W Walnym Zebraniu Członków Akademii biorą udział :

1. Z głosem stanowiącym – wszyscy Członkowie Zwyczajni.

2. Z głosem doradczym – Członkowie Wspierający i Honorowi oraz zaproszeni goście.

§ 30

O terminie i miejscu spotkania zawiadamia Zarząd Akademii najpóźniej 7 dni przed planowanym terminem spotkania

§ 31

Jeśli na Zebraniu nie ma wymaganego kworum , zwołuje się zebranie w drugim terminie, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia pierwszego Walnego Zebrania.

§ 32

Nadzwyczajne Walne Zebranie Akademii może być zwołane :

1. Na żądanie Komisji Rewizyjnej.

2. Na pisemne żądanie przynajmniej 1/3 liczby członków.

3. Podmiotem obrad nadzwyczajnego Walnego Zebrania mogą być wyłącznie

sprawy , dla których zostało ono zwołane.

4. Nadzwyczajne Walne Zebranie winno być zwołane w terminie 14 dni od daty

wystąpienia o jego zwołanie.

5. O terminie i miejscu spotkania zawiadamia Zarząd Akademii najpóźniej 7 dni przed planowanym terminem spotkania.

6. Jeśli na zebraniu nie ma wymaganego kworum , zwołuje się zebranie w drugim terminie , nie później niż w ciągu miesiąca od dnia pierwszego Walnego Zebrania.

§ 33

Do kompetencji Walnego Zebrania Akademii należy:

1. Uchwalanie planów działalności Akademii.

2. Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej

oraz dokonywanie oceny całokształtu działalności Akademii.

3. Udzielanie absolutorium Zarządowi.

4. Wybór Zarządu Akademii i Komisji Rewizyjnej.

5. Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu.

6. Zatwierdzanie regulaminów działania Organów Akademii.

7. Ustalanie wysokości składki członkowskiej.

8.Określanie zasady i trybu przyznawania wyróżnień i nagród.

9.Podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych dla kompetencji

innych organów Władz Akademii.

§ 34

Walne Zebranie Członków upoważnia Zarząd do zaciągania zobowiązań finansowych do kwoty 20000 złotych.

§ 35

Skład Zarządu :

1. Zarząd składa się z Prezesa , Vice Prezesa i Skarbnika – tworzących

Prezydium Zarządu , oraz Sekretarza

2. Pierwszy Zarząd wybrany jest uchwałą Komitetu Założycielskiego.

3. Skład Zarządu ustala Walne Zebranie Akademii.

3. Zarząd Akademii zbiera się co najmniej raz w miesiącu.

§ 36

Do kompetencji Zarządu należy:

1. Realizowanie uchwał Walnego Zebrania i celów Akademii.

2. Kierowanie działalnością Stowarzyszenia zgodnie z postanowieniami statutu oraz

z uchwałami i wytycznymi Walnego Zebrania.

3. Zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych Zebrań.

4. Podejmowanie decyzji o przyjęciu lub skreśleniu członków.

5. Składanie Walnemu Zebraniu sprawozdań z działalności Zarządu.

6. Zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia oraz podejmowanie uchwał o

przyjmowaniu datków , zapisów , subwencji i dotacji.

7. Zawieranie umów lub upoważnianie do ich zawierania.

8. Podejmowanie uchwał w sprawie zatrudnienia i zwolnienia pracownika.

9. Ustanawianie pełnomocników Stowarzyszenia i zakresu ich działania.

10. Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz.

11.Nadawanie odznak i odznaczeń.

§ 37

Komisja Rewizyjna- skład i kompetencje.

1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybranych przez Walne

Zebranie i wybiera spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza .

2.Posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeb , jednak nie rzadziej niż raz w roku.

2. Członkowie Komisji Rewizyjnej spełniają następujące wymogi:

a) nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nim w stosunku pokrewieństwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.

§ 38

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

a) przeprowadzanie kontroli działalności Stowarzyszenia,

b) występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądanie wyjaśnień oraz usunięcia stwierdzonych uchybień,

c) sporządzanie protokołów ze swej działalności i występowanie do Walnego Zebrania z wnioskiem o absolutorium dla Zarządu.

§ 39

W razie gdy skład Zarządu lub Komisji Rewizyjnej ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji to uzupełnienie składu może nastąpić w drodze kooptacji , której dokonują podejmując odpowiednią uchwałę pozostali członkowie organu który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż jednego członka ww. organów .

§ 40

Członkostwo w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej ustaje na skutek :

1. Upływu kadencji , przy czym za chwilę upływu kadencji uważa się złożenie

sprawozdania Walnemu Zebraniu , na którym dokonuje się wyboru nowych władz.

2. Ustania Członkostwa w Akademii.

3. Zrzeczeniu się udziału w tych władzach.

4.Odwołania przez Walne Zebranie , z tym że w odniesieniu do członków Komisji

Rewizyjnej może to nastąpić bezwzględną większością głosów.

Rozdział V

MAJĄTEK I FUNDUSZE AKADEMII

§ 41

Na fundusze Stowarzyszenia składają się :

1. Wpisowe i wpływy ze składek członkowskich .

2. Datki , zapisy , darowizny.

3. Wpływy ze zbiórek publicznych.

4. Wpływy z aukcji.

5. Dotacje budżetowe i subwencje.

6. Dochody z własnej działalności statutowej i prowadzonej działalności

gospodarczej.

7. Z odsetek bankowych i innych przychodów kapitału.

8.Środki pozyskane ze źródeł zewnętrznych w tym środków unijnych.

§ 42

Do zawierania umów , udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli , w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch Członków Prezydium w tym Prezesa , natomiast w sprawach nie majątkowych wystarczający jest tylko podpis Prezesa Zarządu .

§ 43

Fundusze Stowarzyszenia są pozyskiwane i pożytkowane tylko i wyłącznie do wypełniania statutowych celów Akademii oraz na pokrycie jego niezbędnych kosztów.

§ 44

Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane tylko i wyłącznie na koncie bankowym Akademii.

Rozdział VI

ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE AKADEMII

§ 45

Niniejszy Statut może być zmieniony lub zastąpiony nowym , wyłącznie przez Walne Zebranie Członków Akademii na podstawie uchwały powziętej większością 2/3 głosów , przy obecności co najmniej połowy członków.

§ 46

Akademia może być rozwiązana na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków powziętej większością 2/3 głosów , przy obecności co najmniej połowy członków. Wraz z uchwałą o rozwiązaniu Akademii , Walne Zebranie podejmuje uchwałę o powołaniu Komisji Likwidacyjnej.

§ 47

Likwidatorami są członkowie Zarządu Akademii , jeśli Walne Zebranie nie wyznaczy innych likwidatorów

§ 48

Pozostały po likwidacji majątek , podzielony zostanie zgodnie z uchwałą Walnego Zebrania Członków .

§ 49

We wszystkich kwestiach nieuregulowanych w niniejszym statucie , mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach z późniejszymi zmianami

do góry więcej wersja klasyczna
Wiadomości (utwórz nową)
Brak nieprzeczytanych wiadomości